Zastanawiałeś się kiedyś dlaczego pewne samochody jeżdżą na żółtych tablicach rejestracyjnych? To tzw. klasyki. Możliwość posiadania charakterystycznych, żółtych tablic jest zarezerwowana dla starszym samochodom(ów), których produkcję przerwano przed laty. Klasyczny samochód to również lokata i sposób gromadzenia kapitału przez ludzi. Cały czas rośnie osób zbierających leciwe auta i inwestujących w nich swoje fundusze. Aby samochód miał jak najwyższą wartość, ważne jest aby był w dobrym stanie – działający, z oryginalnymi elementami. Przywrócenie samochodu do ładu to kwestia dla mechaników specjalizujących się w renowacji klasyków. Właściwie odnowiony samochód można dumnie pokazywać na zdobywających popularność targach, zlotach czy pokazach poświęconych klasykom.
Które auta są klasykami?
Aby samochód mógł uzyskać wpis na listę zabytków, musi on spełniać pewne wymagania. Przede wszystkim musiało upłynąć co najmniej 25 lat od momentu jego produkcji. Z kolei od daty całkowitego wstrzymania produkcji określonego auta musi wybić co najmniej 15 lat. Ponadto co najmniej 75% elementów takiego pojazdu musi być oryginalnych. W przypadku realizacji określonych warunków formalnych następuje rozpatrzenie wniosku przez dedykowany(ą) organ: Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. W momencie uzyskania pozytywnej opinii konserwatora, pojazd zyskuje tytuł zabytku. Trzeba mieć na uwadze, że zabytkowe samochody wymagają odpowiedniej opieki. W związku z tym renowacja starych samochodów zyskuje coraz większy popyt ze strony klientów. Popyt na wyszkolone w oldtimerach warsztaty ciągle rośnie. Jakimi konkretnie usługami zajmują się fachowcy od zabytkowych aut?
Powszechne prace rewitalizacyjne
Bycie właścicielem klasycznego auta to nie tylko prestiż, ale też obowiązki. Renowacja takiego auta może się odbyć po uprzednim kontakcie z konserwatorem. Wszelkie działania wykonywane przy pojeździe bądź wymiana jego elementów wymagają zielonego światła od konserwatora zabytków. Z powodu ich wiek(u), często bywa dużo do naprawy przy takich autach, dlatego obowiązek czekania na pozwolenie konserwatora jest niekiedy uciążliwa. Do najczęściej zamawianych serwisów związanych z renowacją i konserwacją aut zaliczamy:
- Naprawy blacharskie – czas zostawia swój ślad na samochodach, karoseria wielu z nich z upływem lat pokryta(y) został(a) rdzą. Usuwanie korozji, czyszczenie i renowacja komponentów to podstawowe zabiegi upiększające klasyki. Niejednokrotnie, ze względu na brak dojścia do oryginalnych części, konieczne jest stworzenie ich własnymi siłami według opracowanych projektów.
- Naprawy silników – silnik to serce samochodu. Zdarza się, że to dla jego dźwięku fani motoryzacji kupują zabytkowe samochody. Obowiązek naprawy silnika może nieść z sobą różne konsekwencje – drobnymi poprawkami ale także ze złożonymi remontami generalnymi.
- Naprawy tapicerskie – prawdziwi fachowcy postarają się aby samochód wyglądał świeżo także wewnątrz. Kosmetyka kokpitu, obicia foteli, prace tapicerskie – można powiedzieć, że jedynym limitem w tej sytuacji może być fantazja konsumenta. Ewentualnie wskazania kuratorskie.
- Naprawy wyposażenia samochodu – kolejną z bazowych usług wykonywanych przez mechaników jest opcja rewitalizacji wnętrza samochodu. Dotyczy to wszystkich elementów auta – zawieszenia, skrzyni biegów, hamulców itp
- Całościowe odnawianie – istnieją warsztaty, które zajmują się kompleksową odnową wiekowych samochodów. Proces ten jest bardzo żmudny i kosztowny, jednak efekty pracy mechaników niejednokrotnie porażają. Auto po całościowej renowacji często prezentuje się lepiej niż w okresie produkcji.
Gdzie powinno się przeprowadzić renowację
Klasyczne auto – jeśli ma służyć przez długi czas, i co z tego wynika zyskiwać na wartości, musi mieć stałą opiekę na przyzwoitym poziomie. Najlepiej zostawić auto specjalistom. Ze wzrostem popularności starszych(ymi) modeli(ami), rynek mechaników skupiających się na wiekowych autach wzrasta. W odniesieniu do tego warto zwrócić uwagę na ofertą(ę) i otrzyman(e)ymi opini(e)ami okolicznych speców. Produkcji niektórych aut zaniechano dekady wstecz, co za tym idzie ceny i dostępność ich komponentów wymiennych mogą się znacznie różnić. Doświadczeni mechanicy mają jednak na to swoje odpowiedzi i odpowiednie dojścia.